Friday, August 17, 2012

~ Tika Hujan Turun ~

Assalamualaikum...

Herm.. Allahumma Soyyiban Nafi'aa.. Doa ketika hujan turun.. :) ..Tetiba hujan la ptg2 nie en.. :P .. Herm.. Satg na sambung buat biskut mazola .. Buat semalam xcukup.. Cukup ntuk aku sorg jea.. Wahaha.. Bikut fevret tu.. Hehe... Ala.. Bende bukannyer susah pown.. Sumpah senang.. :D .. Jyeah.. Hehe.. Nak resepi ke..? Xpyh la.. Kang xpasai2 blog aku nie jadi blog resepi kuih raya.. HAHAHA.. Xperlu la kowt en..?

Erm.. Time2 hujan nie la slalu org ckp.. " Buat taik mata pon sodap nei.. Ate teman tido dlu la ye.. " .. Waahaha.. Rugi2.. Time2 hujan nie la.. Rahmat Allah turun dgn banyaknya.. Perbanyakkan lah berdoa... Bukan susah pown.. Tadah tgn.. Mintak kat allah.. :) .. Sng kan?

Berdoa .. Xperlu tggu lps smyg.. Itu adalah antara tmpt or cara yg sng Allah na makbulkan.. :D .. Mentaliti manusia zaman skrg.. Asal na doa.. Tggu lps smyg baru na doa.. Apekahh...? Adeish.. Jgn la igt Allah certain time saja.. JGN .. Ishk2..

Erm.. Actually , na share satu doa nie.. :D .. Aku suka sgt.. ! Xtawu npe.. :P .. Jom sama2 kita amalkan.. :D .. Moga dimakbulkan.. Aminn Ya Rabb.. ~

Hikhik ... Aku bru lps tasmi' la ayat nie.. Kalo ta silap.. Heh2.. Betul la tu.. :) .. Alhamdulillah la dah masuk juzu' 14.. Syukur Ya Allah.. :D
Hey Peeps.. Bloggerz2 and readerz2 .. Doakan lah kejayaan aku dunia akhirat .. Tambah2 la kat maktab tercinta aku nie ha.. InsyaALLAH aku doakan ampa smua jgk.. Jgn isau eh.. :) ..

Guys.. Sorry for everything I did wrong .. :D .. <3 u guyz.. Hehe..

Teruja ..
Hehe.. Tau psai pa..? Stats readers aku dah cecah 200+ .. Bangga sebentar.. Sikit bg korg.. Byk bg aku.. Alhamdulillah.. Share2 blog aku nie.. Sama2 kita kongsi ilmu .. :D

Bye peeps ! :D sambung buat kuih , na ..? Jemput la mai umah .. :P

Wassalam ~

Hati2 dgn Aidilfitri.. :)

Assalamualaikum ...

Well.. Raya dah nak menjelma.. Brapa ari jea lagi.. And tarikh raya tahun nie da komfem.. Xpayah tunggu2 berita kat tv nak taw bila.. Satu malaysia dah tetap.. Satu malaysia pa.. Satu dunia da taw.. Bila..? Jeng Jeng Jeng.. !!!!!!! Tarikh dy.. >>

~SATU SYAWAL TAHUN 1433 HIJRAH~

Tu la tarikh dy.. Haha.. Oke2.. I'm juz kiddin' k.. No offence yea.. :D

Menjelang syawal yg mulia nie.. Kte sbg ummat Islam seluruh dunie.. Hendaklah kte.. Elakkan sebarang jenis pembaziran ye.. *adeyy,, da mcm bg khutbah jmaat da... okok.. tuka style ~

Hehe.. yer la.. Bulan baik,bulan mulia.. Amalan membazir tu lbih elok kite elakkan.. Sia2 jer nty en.. Haha.. Lagi stu.. Time bln nie la kte ummat Islam yg tersasar niat utama "Meraikan kejayaan menempuh sebulan penuh pancaroba dgn penuh kesederhanaan" .. TERjadi pulak mcm2 yg xsepatotnyer kite buad..
Antaranye.. :-

# Bermegah2 dgn persiapan raya.. *pembaziran utama.. -,-)''

# Bersalaman tanpa segan silu.. *dgn ajnabi la..yg mahram ta de hal..

# Smngt+Sebuk na smyg rya.. Subuh entah kemane.. Ish2.. :KH: btol.. Bole plak kate
 "rugi ta smyg raya, setaon skali je yokk..."
Hatuddia.. Smyg Rya Hukum Dia SUNAT.. Yg WAJIB plak dy letak tepi.. Adeis.. -_-)''

# Ta pergi ziarah kaum kerabat , fmly , sanak saudara.. Tapi.. Terperap dlm umh.. Lyn tv+lappy+fone dan sebagainya la.. *nie kebykn remaja.. Herm.. Mintak dijauhkan..

# Makan berlebihan.. *ishk2.. -_-)"

# Mohon maaf bermusim.. Time raya jer la na mintak2 maap.. Lps tu.. Buad salah.. Haizz.. -,-)" Paham2 jer la kan.. Manusia ~

Hehe... Oke la... Aku pown na mintak maap jgk la.. Kesilapan dan kekhilafan aku nie.. Harap dimaafkan.. :) .. Harap jgk ape yg aku post for entri kali nie.. No offence yea ! :D.. Mcm yg aku ckp hri tu la.. Igt mengingati sesama muslimin dan muslimat di dunia ini.. TUNTUTAN agama.. Agama Islam yg suci dan murni.. :D .. Jgn rosakkan nma islam ehh.. ? :D

p/s : KH , maksud dy.. Kepala Hotakmu :D.. Sorry guys.. :P

Uhibbukum fillah ~ <3 .. ~ :D .. Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin ~ :D

Thursday, August 16, 2012

Ilaliqa' , Ya Ramadhan !

Assalamualaikum..

Subhanallah.. Tahun nie ase ramadhan sekejap sgad.. ta puas na terawikh.. Huu.. Sedey taw.. Sedey sgad2.. ! Siyes , taon lps aku xrse camni lgsg.. Xde feeling derr.. -,-)'' .. Ramadhan bulan penuh BARAKAH.. Ambil peluang.. Qiamullail... Ta susah pon Qiamullail.. Maksud Qiamullail ape..? Bgun malam.. or Solat Malam for lebih specific.. Hehe.. Siyes ta susah.. Mcm aku.. Aku slalu tido lmbt.. Kdg tu pkol 2.30 bru na tdo.. So , what I do is.. Amek wudhu' .. Terus smyg.. Ikot la na smyg ape.. Hajat ke Tahajjud ke Taubat ke Istikharah ke.. Up to you all.. :D .. And.. Na share lagi stu story,, Kopi.n.Pasta ~ :P

Saya petik dari email buat renungan. 

Pada pagi itu, seperti mana pagi-pagi yang lain, aku menyambut kedatangan seorang tetamu tetapku. 

"Assalamualaikum", seru Subuh. 
"Wa'alaikumsalam", sahutku.

Dan kami terus berpelukan, tanda rindu serta kasih 
sayang. Kutanya khabar Subuh, bagaimana keadaannya mengembara dari satu tempat ke satu tempat. 

"Tadi..", kata Subuh dengan sayu, "... aku baru sahaja melintasi satu tempat. Kucari tempat persinggahan, kuketuk rumah-rumah yang 
sunyi, tapi satupun yang tiada mahu menerimaku sebagai tetamu." Dan airmata Subuh pun berlinangan. 

"Subuh, usah kau pedulikan mereka, bukankah aku menyambutmu dengan penuh rasa kegembiraan? Subuh mengangkat mukanya seolah-olah teringat sesuatu. 

"Oh ya, tadi aku lalu di suatu tempat yang tanahnya disebalik sungai. Orang-orangnya sepertimu, menyambutku dengan penuh kesukaan, menjamuku dengan pelbagai hidangan yang lazat serta mengiurkan. Hidangan yang paling 
kusuka adalah buah Tahajjud, puas kucari dibumi lain, tapi jarang kujumpa. Di situ aku meratah buah Tahajjud dengan puas serta leka". 

Dan Subuh merenung mataku mengharapkan sesuatu. Aku fahami maksud Subuh. 

"Maaf Subuh, aku tiada menanam pohon Al-Lail, jadi aku tidak dapat menghidangkanmu dengan buah yang kau sukai. Tapi aku ada Roti Shiyam",cadangku pada Subuh. 

Subuh menolak dengan hormat. "Roti itu ada tuan 
punyanya", kata Subuh. 

"Adakah kau mahu manisan Zikir?" rayuku pada Subuh. 

"Baiklah, ambilkan aku sedikit, serta bawakan aku 
segelas Air Mata Tangisan", pinta Subuh. 

Aku agak sugul, bagaimana harusku beritahu pada Subuh, yang Mata Air Tangisan sudah hampir kekeringan akibat kemarau Maksiat yang berpanjangan? 

Namun, aku tetap menjenguk ke dalam Perigi yang 
memuatkan Mata Air tersebut. Aku terkejut. Perigi tersebut hampir separuh penuhnya. Dan aku berdetik didalam hati, adakah ini tanda kemarau akan berakhir? Tanpa berlengah lagi 
kubawa Air tersebut pada Subuh, tetamu yang 
kusanjungi, dan kusuakan manisan yang dipintanya. Selesai menjamah kesemuanya, Subuh 
pun melirikkan sebuah senyuman. 

"Subuh ..", seruku, "... mahukah kau tinggal selamanya denganku? Aku memerlukan teman dalam kesunyian. Akan kulayan kau 
dengan sebaiknya,wahai Subuh". Subuh tersenyum lagi menandakan permintaanku tidak akan terpenuhi. 

"Aku perlu menziarahi ramai orang, dan ramai lagi yang memerlukan kehadiranku untuk mengubati rindu mereka, sepertimana aku menguliti mimpimu". 

Dan aku akur dengan penjelasan Subuh. "Subuh",.. 
seruku lagi bila melihat Subuh bersiap untuk pergi, "Sudikah kau menziarahiku lagi esok hari?" 

"InsyaAllah", jawab Subuh,"... bukankah aku kekasih yang kau rindui?" 

Subuh berangkat dengan lambat tetapi tetap. 

"Assalamualaikum", seru Subuh. 

"Waalaikumsalam", jawabku kembali. 

Dan mataku terus meniti langkah Subuh, yang semakin laju dengan setiap langkah. Dan akhirnya Subuh hilang dari pandangan. 

p/s : Apalah agaknya keluh kesah dari Zohor, Asar, Magrib dan Isyak? Jawapannya... tersirat dalam diri sendiri."

Sunday, August 12, 2012

Puasa.. ~ ^-^

Assalamualaikum..

Erm , hari nie outing wif parents + Mas Arreessa Zailan + Nurul Ain Rasyidah ~
Memang giLa btol .. Haha.. Asal2 na pegi Pacific , na main bowling la konon.. Tp lps tu tuka last minit.. Pegi Sunway , cuz aku ta expert sgad la area2 tu... Serabut bhaii.. -,-)''

Step Up Revolution 3D ..
Astaghfirullah .. Tp tgk jgk smpy abes.. Style tu mmg style la.. Haha.. Cume slack sket la pahala posa nie.. Tgk bnda2 camtu .. Huhuhhh.. Dah la ade Moose*StepUp2.. Wahhahaha.. Setaillll.. Aku cadangkan ampa tgk la ea.. Bst gilakk.. Dgn aku2 terikut dok nari2 bagai .. *hakikatnya tengah syok sniri... LOL ~

Popular Bookstore.. :D
Aku masuk2 tu Syido bg tawu Novel "Suami Aku Ustaz" bes.. So dy pon cari2 .. Aku nmpk n gtaw dy... Trus pegang ta lepas .. Haha.. Lps tu.. Dy tunjuk kat aku plak.. "Nie ang xmaw beli ka..? " .. Sambil dok pegang Novel " Sayang Cikgu Ketat-Ketat" .. Wahhhahaha.. RM15 jew kowt.. Sinopsis menarik.. :P .. Beli suda.. Hehehkk..

Kedai Chocolate.. :))
Pergh.. Part paling bes.. Sila lah ke Sunway Carniwav Mall Sbrg Jaya.. Lorong dkat ngn kedai karok tu.. Ade satu kedai jual choc.. Pergh.. Comel2.. Pastu.. Bole buad tempahan lagi.. Dipersilakan dgn segala hormatnya untok ke sana.. :)) .. Siap bole tempah na lukis atas choc tu gmba sape2 or ape2 pon bole.. Whieew.. Cun !! :D.. Bole ganti kad raya woo.. :P

Haha.. Tu jer kowt... Syido da relap blkg aku nie.. Mas dok layan novel... Hikhik.. Tu jer kowt.. ngntok la.. Nty balek cuti 15/8 nie aku update full k..? Hehe..

p/s = esok bufday aku ! :P.. nanak hadiah.. huhu.. $y3d 4z!z

Sunday, August 5, 2012

Al-Hafizah..?

Assalamualaikum..
-BUKAN MENGELUH , CUMA LUAHAN HATI-

Mcm yg korang tahu.. Aku budak MRSM K.Bts.. :D .. Form 1 dan Form 2 penghafaz Al-Quran Kalamullah.. Parents2 yg dgaq.. Dlm hati msty "Baguih nya budak2 nie.." .. "Hebadnya budak2 nie.."..
Well.. Yg ckp tu sng la.. Biasa la tu tensyen , stress .. Nak hafaz Quran bkn sng.. Pelan2 la..

Waaaaaaaaaa... Tahap ketensyenan dan kestressan dy.. MasyaALLAH.. Hanya ALLAH jea yg phm dan tahu sebetol2 prasaan aku.. :'(.. Seriously.. Nak HAFAZ mmg senang.. Nak lekatkan dalam hati tu yg payah.. Pergh.. Xcaya.. ? Try la hafaz surah2 .. Paling sng.. Yaa-sin.. Yg xpernah2 nk hafaz tu.. Hah.. Pi la cuba try test .. :D.. Bukan nk takut2kan org yg menghafaz.. Tidak.. Tidak sama skali.. Juz nk bgtaw betapa peritnya perasaan bila cuba untuk murajaah dan xlepas ! Allah.. Frust nyer bukan main lagi taw.. Oh.. Murajaah tu mksud dy ulang balik ape yg kite dah Tasmi'(dgarkan bacaan yg dihafaz kat ustaz).. -,-)''

Hari tu.. Kna kaunseling free ngn Ustaz Syahidan .. Merangkap cg tasmi' aku yg tersyg ~ :P *ta bule blah btol.. Hee.. Dy kate aku gifted , talented.. :-? .. Seriouske? Ke dy perli aku en.. Haha.. Tp betol la ape yg dy ckp tu.. Kalau dku bukan the Chosen One.. Xkan la aku lepas sesi interview yg melibat kan 1000++ org tu.. Yg lepas interview.. 200 xsmpy.. :D.. Alhamdulillah for that.. Yer la.. :D.. And bg yg bukan penghafaz.. Jgn la nk kata bukan2 psai kami.. *seniors.. Well.. Dalam kalangan kami ni datang drpd pelbagai latar belakang..  And.. Bukan semua drpd kami nie drpd fmly yg beribu bapakan ustaz dann ustazah.. Paham2 jer la en..

Tp xbererti kami nie semua mcm tu.. Nmpk jer kami nie gila2 skit kdg tu.. Biasa la tu gila.. Remaja en? Nabi sendiri kata Zaman Remaja=Zaman Gila .. Problem..?

:D dats all la kowt.. :D
Sekiann.. ,
Wasalam ~

Saturday, August 4, 2012

Hye !

Assalamualaikum..
Yes.. This is me.. :).. Kadet jer la.. bukannyer Officer btol pown.. Student MRSM K.Bts.. :).. Yes.. Ulul Albab.. Yes again.. Form 2.. Koperal :D.. Hee.. :P.. Aku seorang yg sgad sensitif.. 1st thing yg aku rase org perlu tahu.. Well.. :D.. Asal - Penang.. :D.. Lantak la org na kate ape en? Ta kcau idop korang pon.. :P.. Budak byk ckp.. Happy-Go-Lucky.. Agak kreatif.. Hee.. :D.. Tgn seni la lebey kurg en.. Haha.. Bajet jgk ar.. ~ Well.. tu jer la kowt.. :D.. And, last but not least.. :D
*SeLaMaT BeRpuAsA di BuLaN peNuh BaRaKah iNi*

Sekian,
~k.c.m!eRah~

Tanpa Tajuk...

Assalamualaikum..
Dah sgad lama aku x berblog.. Kekangan msa mbuad kn aku ta sempat na update blog.. Blog lama da delete.. Insyaallah.. Blog baru nie.. Lebih fresh drpd yg dulu.. Serabut ntah ape2 da.. Haha.. Well.. Tema blog aku kali nie agk AYU gitu.. Haha.. Naseb la.. maybe kali nie lebih byk msa aku luangkan untuk bercurah rasa kat sni.. Aku ta hebad pown blogging2 nie.. Just saja try bnda baru.. Yer la.. Bkn smua org ade blog kan? Harap klau ade yg ta sdp mate memandang tu.. Just gtaw jer la.. Aku ta ade mslh na trime pndgn org.. Oke.. ? :)


Sekian,
k.c.m!eRah.